Asociația Anais își exprimă îngrijorarea profundă și opoziția fermă față de proiectul de Ordonanță de Urgență publicat de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, prin care se propune fuziunea prin absorbție a Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (ANES) cu Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane (ANITP) și trecerea noii entități (ANESPVITP) din subordinea Guvernului în subordinea MMFTSS.
1. Comasarea propusă contravine obligațiilor României asumate prin Convenția de la Istanbul
ANES este singura instituție creată special pentru implementarea Convenției Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenței împotriva femeilor şi a violenței domestice (Convenției de la Istanbul) și trebuie să rămână un organ de vârf în subordinea Guvernului, nu să fie absorbită într-o structură supradimensionată și birocratică.
Nota de fundamentare nu menționează în mod expres și nici nu realizează o analiză reală asupra aspectelor legate de modul în care va fi afectată îndeplinirea obligațiilor internaționale asumate de România ca stat parte la Convenția de la Istanbul. în contextul fuziunii prin absorbție a ANES și ANITP.
În schimb, Nota de fundamentare menționează în repetate rânduri Convenția Consiliului Europei privind lupta împotriva traficului de ființe umane, fiind comentate dispoziții ale acesteia care evidențiază conexiunea dintre infracțiunea de trafic și egalitatea dintre bărbați și femei sau abordarea bazată pe drepturile omului. Prin aceasta este sugerată disponibilitatea statului de a acorda o atenție deosebită problemelor legate de trafic de persoane în detrimentul problemelor referitoare la violența de gen.
Este clar că Nota de fundamentare nu realizează o analiză echilibrată asupra celor două instrumente juridice europene, evidențiind particularitățile ce decurg din infracțiunea de trafic de ființe umane și lăsând total neabordate aspectele ce țin de egalitate de gen și combaterea violenței.
Mai mult decât atât, Nota de fundamentare (și proiectul de OUG) lasă neabordată o problemă esențială legată de îndeplinirea, de către România, a obligațiilor de raportare către organismele de experți constituite în temeiul celor două Convenții ale Consiliului Europei: (1) Convenția de la Istanbul are ca mecanism de experți care îi monitorizează implementarea GREVIO; (2) Convenția Consiliului Europei privind traficul de ființe umane este monitorizată de un alt mecanism de experți-GRETA.
Ca urmare a fuziunii prin absorbție a ANES și ANITP, noua structură ar trebui să răspundă cerințelor stabilite de ambele mecanisme: GREVIO și GRETA ceea ce ar conduce la diluarea atenției statului roman în ceea ce privește problematica violenței de gen dar și la o suprapunere a obligațiilor de raportare internațională care ar putea genera confuzii.
Mai mult decât atât, retrogradarea ANES din subordinea Prim-ministrului în subordinea unui minister reprezintă un regres grav și o diminuare a statutului strategic al politicilor de egalitate de șanse și de gen.
2. Confuzie conceptuală: traficul de persoane ≠ violența de gen.
Proiectul pleacă de la premisa că traficul de persoane este o formă de violență de gen dar asta nu poate justifica comasarea. În realitate:
- traficul este o infracțiune organizată transfrontalieră, cu abordare penală;
- violența de gen implică relații de intimitate și dinamici sociale diferite, necesitând politici sociale și de prevenție. Comasarea va produce haos instituțional și servicii ineficiente, punând victimele în pericol și blocând implementarea efectivă a Convenției de la Istanbul.
3. Incongruență instituțională gravă și distorsionarea sferei de competențe — Ministerul Muncii și Solidarității Sociale are un rol social, nu judiciar sau securitar.
- Nu are atribuții legale în materie penală, urmărire, protecția martorilor sau cooperare internațională.
- Traficul de persoane este reglementat prin Legea nr. 678/2001 și coordonat de structuri subordonate Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției.
- ANITP a fost plasată sub MAI tocmai pentru a colabora operativ cu poliția și DIICOT, iar sprijinirea victimelor infracțiunilor implică și Ministerul Justiției.
Transferarea acestor domenii la MMSS este nefirească și va rupe legătura esențială dintre protecția socială și justiția penală, creând un vid de coordonare și punând victimele în pericol.
De asemenea, având în vedere mandatul său axat în mod tradițional pe promovarea egalității de gen și prevenirea violenței împotriva femeilor, Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați (ANES) nu dispune de expertiza tehnică necesară pentru a gestiona infracțiunile de trafic de ființe umane, care implică particularități complexe și necesită o abordare multidisciplinară specializată, în vederea garantării unei protecții eficiente și adaptate nevoilor victimelor.
Fuziunea prin absorbție dintre ANES și ANITP nu este, în sine, suficientă pentru a remedia deficiența sesizată mai sus, întrucât simpla preluare de personal nu garantează transferul integral de expertiză și coerență operațională. Persistența unor viziuni instituționale divergente și riscul apariției unor disfuncționalități de coordonare pot genera un vid de acțiune cu potențial grav, susceptibil să afecteze protecția efectivă a drepturilor femeilor.
4. ANES nu are nevoie să preia licențierea serviciilor — există deja structuri competente
Argumentul că ar fi nevoie de o nouă instituție pentru a licenția servicii pentru victime este fals.
Aceste atribuții există deja la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin structurile sale.
ANES a fost creată pentru:
- elaborare de politici publice,
- monitorizare și expertiză guvernamentală în egalitate de șanse și violență de gen,
nu pentru funcții administrative de licențiere. Licențierea putea fi rezolvată simplu, prin reorganizarea MMSS, nu prin desființarea ANES.
5. Lipsă totală de consultare publică și transparență decizională
Nota de fundamentare recunoaște că:
- nu a existat niciun proces de consultare cu ONG-uri, experți, institute de cercetare sau autorități locale;
- nu există nicio analiză de impact social, bugetar sau instituțional;
- nu se referă la impactul asupra drepturilor și libertăților fundamentale. Acest aspect este îngrijorător dat fiind faptul că protejarea valorii egalității de gen și a dreptului la nediscriminare dintre bărbați și femei (ca puncte esențiale ale mandatului ANES) are caracter transversal, regăsindu-se în relație cu toate drepturile și libertățile fundamentale ale omului.
Aceasta contravine Legii nr. 52/2003 și standardelor Consiliului Europei și Uniunii Europene.
6. Motivații reale ascunse sub pretexte sociale
Documentul invocă reducerea cheltuielilor cu spațiile și relocarea personalului.
Deși se susține că actualul sediu ANES generează costuri, nu există o analiza în acest sens. Aceasta arată că scopul real este reducerea costurilor administrative, nu protecția victimelor.
7. Retrogradarea violenței domestice dintr-o problemă de interes național într-un subiect marginal
Asociația Anais a subliniat public, mai ales după crima de la Cosmopolis, că violența domestică trebuie tratată ca o problemă de interes național. În loc să întărească această prioritate, aceasta se dizolvă într-o instituție uriașă cu misiuni eterogene. Este un semnal periculos și contrar direcției pe care societatea o așteaptă: mai multă protecție, nu mai puțină vizibilitate.
8. Comasarea ANES-ANITP nu va asigura existența unei abordări specializate care să corespundă mai bine nevoilor victimelor violenței de gen. Doar existența unei structuri instituționalizate specializate în problematica violenței bazate pe gen (ANES) poate constitui un cadru favorabil pentru dezvoltarea expertizei profesionale, facilitând formarea de specialiști capabili să răspundă eficient provocărilor practice asociate acestui fenomen.
9. Manipularea opiniei publice: „va fi mai bine pentru victime” — o premisă falsă
Este vehiculată ideea că victimele violenței domestice vor fi mai bine protejate în noua structură.
Aceasta este o manipulare: logic, un serviciu mic într-o instituție colos nu poate produce efecte mai mari decât o agenție națională aflată direct în subordinea Prim-ministrului.
Diminuarea statutului ANES va duce la diminuarea atenției și resurselor pentru victime, nu la creșterea lor.
10. Încălcarea prevederilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă
Legea nr. 24/2000 impune ca orice proiect de act normativ să fie însoțit de o notă de fundamentare completă, care să cuprindă obligatoriu:
- analiza de impact socio-economic și financiar,
- analiza conformității cu legislația Uniunii Europene,
- rezultatele consultărilor cu părțile interesate și societatea civilă.
Nota de fundamentare aferentă acestui proiect nu conține niciuna dintre aceste secțiuni — la punctele 3.1–3.8, 5.2 și 6.2 apare constant formula „Proiectul de act normativ nu se referă la acest subiect”, iar consultările au fost limitate la structuri administrative fără expertiză în egalitate de gen sau violență domestică.Această omisiune reprezintă o încălcare directă a Legii 24/2000 și un motiv serios pentru retragerea proiectului, întrucât actele normative adoptate cu nerespectarea normelor de tehnică legislativă pot fi anulate în contencios administrativ.
11. ANES are nevoie de reformă, nu de disoluție
Asociația Anais a susținut constant necesitatea reformării și întăririi ANES, astfel încât aceasta să își îndeplinească rolul de autoritate de vârf în implementarea Convenției de la Istanbul și de coordonator național al politicilor publice privind egalitatea de șanse și violența de gen.
Suntem de acord că ANES are nevoie de schimbare — dar nu prin dizolvarea sa într-o structură-mamut, eterogenă și birocratică, care ar dilua complet misiunea sa esențială.
Orice alte justificări invocate pentru această comasare (licențieri, chirii, reorganizări administrative) sunt lipsite de relevanță în raport cu miza reală: lupta împotriva perpetuării violenței de gen și protecția femeilor și fetelor din România.
Poziția Asociației ANAIS rămâne ferma cu privire la:
- Retragerea proiectului de Ordonanță de Urgență și reluarea procesului în cadrul unui grup de lucru real cu societatea civilă specializată.
- Menținerea ANES ca autoritate de vârf în subordinea Guvernului, cu mandat consolidat și resurse adecvate pentru implementarea Convenției de la Istanbul.
- Separarea clară a competențelor: o structură pentru egalitate de șanse și violență de gen și o structură distinctă pentru combaterea traficului de persoane.
- Respectarea principiilor transparenței, consultării și fundamentării științifice, conform legislației naționale și angajamentelor internaționale ale României.
Asociația Anais reamintește că egalitatea de șanse și prevenirea violenței împotriva femeilor nu pot fi tratate ca o anexă birocratică sau ca un cost de redus.
Egalitatea nu se comasează! Convenția de la Istanbul nu este opțională!

